עיצוב פנים בתקציב שפוי
עיצוב פנים יוקרתי

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

עיצוב פנים בתקציב שפוי – טווח האפשרויות בעיצוב הוא רחב מאוד. בקצה אחד של הסקאלה ניתן להגיע להוצאה כספית גבוהה מאוד כתוצאה משימוש במותגי יוקרה, בשכלולים מהצעקה האחרונה ובחומרים יקרים. בקצה הנגדי ניתן לעצב בשתי ידיים מוכשרות עם מציאות משוק הפשפשים.

המאמר דן בסוגיית מגבלות התקציב בעיצוב הפנים של הבית או העסק, בחשיבות בחירת החומרים ובעמידותם, באילו תחומים ניתן להתפשר ובאילו לא. כיצד ניתן להפחית עלויות ובכל זאת להגיע לתוצאות מצוינות.

 תהיות בנוגע לתקציב ולמגבלותיו

באחד המערכונים המפורסמים של דודו טופז המנוח הוא מתאר מהו ההבדל בין החיים בישראל ובין החיים באמריקה.  אמריקה, לדבריו, היא "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", בעוד ישראל היא "ארץ המוגבלויות הבלתי אפשרית". צחוק בצד, אך יוקר המחייה בישראל עדיין גבוה יחסית לעולם המערבי, ולמעמד הביניים הרחב עדיין קיימות מוגבלויות ואתגרים לא פשוטים בניהול ההוצאות השוטפות, שלא להזכיר הוצאות כדוגמת עיצוב פנים.

אמצעי התקשורת מציגים כתבות מנקרות עיניים על מוצרי מותרות יוקרתיים ויקרים, רהיטים ממותגים, מטבחי הייטק משוכללים, חומרים חדשניים ואביזרי עיצוב-על למכביר. למען האמת, אני לא בטוחה שאותם מוצרים יקרים באמת משרתים טוב יותר את בעליהם מאשר מקביליהם העממיים, או שהם בהכרח נראים טוב יותר. אני גם לא יודעת עד כמה כל אחד מהגימיקים החדשים שצצים באמת נחוץ ושנעשה בו שימוש בתדירות כזו המצדיקה הוצאה כספית כל כך גבוהה.

 עיצוב פנים יוקרתי!

עיצוב פנים יוקרתי – כיף אמיתי! בלי פשרות וכל מה שאפשר למצוא ולמקם בממלכה הרי זה משובח! אני בהחלט בעד, זה הרי חלומו של כל מעצב פנים; לבחור למטבח משטח עבודה עשוי קוריאן או אבני חן, מסך LCD ענק חבוי שיכול להגיח החוצה במחיאת כף, מגירות הנפתחות בהינד ברך, מקרר בגודל ארון בגדים בינוני, ארונות עם שטחי אחסון אינסופיים מחופים ב "ניו-לק" מבריק. מערכות ישיבה מעוצבות בייבוא אישי, פרטי ריהוט מחנויות בוטיק, חפצי אומנות יקרי ערך, גופי תאורה (נו, מנורות) והרשימה עוד ארוכה.

 אתגר העיצוב

מה קל יותר? לחפש מוצרי יוקרה וחומרים ייחודיים בכל העולם, להזמין ולהמתין להם חודשים ארוכים, או לגשת להיכל האריזות השטוחות ולחנויות הרשת השונות ולהביא את הרכישה איתנו הביתה? האפשרות השנייה עולה הרבה פחות בכסף ובזמן, בכך אין ספק,  אך האם נקבל שירות דומה מהמוצרים שרכשנו? במקרים מסוימים אני סבורה שהתשובה היא כן. אמנם הדוגמאות הללו מייצגות שני קצוות מנוגדים, אך אין לי ספק שספל לשתיית הקפה של הבוקר או מנורת השולחן שנרכוש בחנויות מהאפשרות השנייה ישרתו אותנו נאמנה.

האתגר האמיתי הוא לדעת באילו מקרים או מוצרים ניתן לחסוך בעלויות ובאילו מוצרים עדיף להשקיע יותר, בכסף ולעתים גם במאמץ, על מנת לקבל תמורה הולמת לצורך שלנו. התמורה ההולמת באה לידי ביטוי, כמובן, במראה ובאפקט העיצובי המתקבל מהמוצר והן באיכותו ובעמידותו לשימוש ולטווח הזמן שהוא דרוש לנו.

 איכות ועמידות

עמידות נבחנת לאורך הזמן, הן מבחינת רלוונטיות המראה והן מבחינת הבלאי הפיזי. חוזק החומר ועמידותו הם גורם חשוב מאוד והם חייבים להיות מותאמים לאופי החלל ולשימוש בו. בחלל ציבורי המשמש מידי יום אנשים רבים נעדיף להשתמש בחומרים חזקים יותר, שהבלאי שלהם ארוך ושתחזוקתם פשוטה יותר. גם מבחינת תיקוני תקלות וגם מבחינת ניקויים השוטף. בחלל שהשימוש שנעשה בו פחות מסיבי כגון דירה פרטית לזוג מבוגרים, ניתן לעשות שימוש בחומרים עדינים יותר, שבעקבות השימוש בהם לא יורגש בלאי.

העמידות והחדשנות תלויים גם בטווח הזמן הצפוי. בעיצוב לטווח זמן ארוך עבור דירה פרטית, נרצה לקחת בחשבון שהמראה הכללי צריך להיות על-זמני ולא להפוך למיושן או בלוי תוך שנים ספורות. ניתן כמובן לשלב פריטים אופנתיים יותר ולהחליפם בעת הצורך, כדוגמת צבע הקיר, כריות, אביזרי נוי, וילונות, שטיחים ועוד. לעומת זאת, בעיצוב חנות בעלת אמירה אופנתית ולטווח זמן קצר יחסית, ניתן בהחלט להציג לראווה עיצוב אפנתי, טרנדי וזמני בכל האלמנטים.

ובכל זאת, איך מפחיתים עלויות?

עיצוב פנים מוצלח לא חייב להיות יקר מידי ולחרוג מהיכולות הכספיות שלנו. מראה "יוקרתי" יכול להתקבל גם באמצעים צנועים, כפי שסגנון "פשוט" יכול להתקבל באמצעים יקרים. החוכמה היא להתאימו לעצמכם וליכולותיכם, למצוא פתרונות יצירתיים ולבחור נכון מבין המגוון הקיים בשוק, כל זאת בהתחשב בכך שאיכות הפריט אינה נפגמת מבחינת החוזק, הגמישות והעמידות הדרושים לנו. באופן זה ניתן לחסוך אלפי שקלים בחירת אריחים וכלים סניטריים, ארונות מטבח, משטחים, פריטי נגרות, חיפויים, תמונות, בדי ריפוד, גופי תאורה, אביזרי אמבטיה, ידיות ועוד. אם כך, באמצעות בחירת חלופות מושכלת ניתן להפחית עלויות באופן משמעותי. כאמור, ניקח בחשבון את שני הגורמים שנדונו, עיצובו של הפריט ועמידותו הפיזית.

בבחירת חומרים כגון אריחים לחיפוי ו/או לריצוף יש לקחת בחשבון את החומר שבו אנו מעוניינים והאם ניתן למצוא חלופה דומה מבחינת האיכות והמראה. חשוב להקצות לכך מספיק זמן ולבדוק היטב את המבחר הקיים בחנות. כדאי לקבוע פגישה מראש ולהצטייד במחברת שבה רושמים את כל הפרטים שעלולים לא לזכור, וגם, לעשות מחקר מקדים אודות החומרים הקיימים והחידושים האחרונים.

טפטים, שחזרו לאחרונה לאופנה במלא הדרם, הם בעלי מגוון רחב מאוד, כך גם בדי ריפוד, שיש למטבח ולחדרי אמבטיה, ציפויים, פריטי סניטציה (אסלות, ברזים, אמבטיות, מקלחונים), דלתות, פרקטים ועוד.  קיימות היום חברות לא מעטות המציעות שלל דוגמאות וגוונים. ממילא קשה מאוד ומבלבל לעבור על כל אוגדני הדוגמאות, לכן כדאי לערוך מיון ראשוני של ההיצע ולפסול מראש את מה שלא מתאים לנו מבחינת העלות הגבוהה, ובכך להשאיר רק את הפריטים שעלותם נמוכה יותר. במקרים רבים האוגדנים עצמם (טפטים, בדי ריפוד, ציפויים ועוד) ממויינים מבחינת סדרי הגודל של המחירים. לאחר מכן, להתמקד בדוגמאות ובגוונים הרצויים עד שמוצאים את הפריט המבוקש.

כאשר המבחר אינו גדול, הרבה יותר קל. עובדה. אפשר להתמקד בפריטים שמתאימים לנו מבחינת העיצוב ולבחור מתוכם את אלה שעלותם נמוכה יותר. במקרים רבים ניתן למצוא במגוון של אותה החברה פריטים דומים מאוד, שהבחירה באחד מהם ולא באחר תהיה בלתי מורגשת בתוצר הסופי. כאן אין בכלל פשרה וניתן לבחור בפריט שעלותו נמוכה יותר, גם אם הוא נחשב יוקרתי פחות.

על מה לא מתפשרים?

אני לא ממליצה להתפשר על איכות ההרכבה וההתקנה. שיטת ה"עשה זאת בעצמך" היא פתרון נהדר, אך מתאימה רק למוכשרים שבינינו. יחד עם זאת, גם כאן לא כל היקר הרי זה משובח. לבדוק, לשאול ולקבל המלצות. לא בטוח שמי שגובה תעריף גבוה אכן מבצע עבודה ברמה גבוהה, ומי שגובה פחות עובד פחות טוב, ייתכן שהוא פשוט הגון יותר. בכל מקרה, גם אם נידרש לשלם קצת יותר עבור העבודה, עדיף להשקיע בבעל מקצוע טוב ואמין, כי זה יחסוך לנו מפחי נפש והוצאות כספיות נוספות בעתיד. הרבה יותר פשוט וזול להרכיב משהו טוב בהתחלה מאשר לתקן בהמשך.

עבודת ריצוף, לדוגמא, היא אחד המרכיבים החשובים בבניה או בשיפוץ. רצף מיומן ואחראי מכיר בחשיבות הדבק, הרובה, ההנחה הנכונה של כל אריח ואריח, ריווח האריחים ומעל לכל- הפילוס. הרצפה היא אלמנט מרכזי בחלל שתיקונו והחלפתו בעייתיים  הן מבחינה ביצועית והן מבחינה כספית. לא נרצה לקבל רצפה מעוקמת, אריחים שנפגמו תוך כדי הובלה או התקנה, או התפוררות של הרובה במהלך הזמן. חשוב להזמין מראש כמות גדולה יותר של אריחים מזו הדרושה, לפחות ב- 10%-20%, כדי שיהיו אריחים רזרביים למקרה שנצטרך להחליף אריח פגום או שנרצה להרחיב את שטח הריצוף. גם אריחים הם מוצר אופנתי ומתחלף ועד מהרה לא יישארו במלאי.

חסכון בעלויות יכול להתקבל גם באמצעות בחירה פשוטה של אופן הנחת האריחים. חיפוי באריחים המונחים בצורה ישרה נעים יותר לעין ומשרה הרמוניה רבה יותר. בנוסף, ה"בלאי" של האריחים גבוה יותר כאשר הם מונחים באלכסון מאחר שיש צורך להשתמש במספר רב יותר של אריחים אותם יש לחתוך בצורות ובגדלים שונים באזורים הקרובים לחיבורי הקירות. עצם החיתוך גורם אף הוא לבזבוז אריחים שנפגמו בשוגג בעת החיתוך.

הדבקה נכונה של טפטים חשובה מאוד לקבלת תוצאה יפה וישרה, לחיבור מושלם בין הגליונות ולתצוגה של הדוגמא. לא נרצה לראות על הקיר דוגמת פסים מעוקמים בטפט המפוספס שבחרנו, גבשושיות או קרעים. אמנם הדבק מגיע עם הוראות שימוש וניתן להשתמש בפלס, אך אם אנחנו לא בטוחים לגמרי שנוכל להגיע להדבקה מושלמת בכוחות עצמנו, כדאי ורצוי להזמין איש מקצוע שיבצע עבורנו את המשימה. התשלום עבור ההדבקה יהיה זול מאשר לרכוש טפט חדש במקרה שהטפט הראשון לא הותקן כראוי או נפגם.

אז התפשרנו בבחירת החומרים והאביזרים, ובכל זאת אנו רוצים קצת "יוקרה" בבית שלנו

על מנת להסתדר עם התקציב, אנו נדרשים לקבל החלטות ופשרות לא מעטות. בכל זאת, לעתים חסרה לנו אמירה עיצובית כלשהי, אולי יוקרתית יותר,  שתיתן לנו הרגשה שלא הכל בחזקת פשרה. בשל כך, ניתן לשלב בחלל המעוצב איזשהו פריט מיוחד שיש לו משמעות עבורנו, גם אם עלותו גבוהה יחסית. לדוגמא, רהיט ייחודי, יצירת אומנות, חיפוי קיר, שטיח, מכשיר חשמלי ייחודי וכדומה.  ויתורים ופשרות בהיבט אחד יכולים לאפשר לנו לא להתפשר בהיבט אחר.

סיכום

תהליך העיצוב הוא פרויקט לכל דבר, שיש לנהל עבורו תהליך ותקציב. בחירת חומרים ואביזרים וכל שאר המרכיבים דורשים לא מעט הבנה והשקעה. לכך יש להוסיף מיומנות בקריאת תכניות אדריכליות, ראייה נכונה של החלל, הבנת הצרכים, הגדרת הקונספט ותרגומם של כל אלה לתכניות עבודה. תהליך עבודה נכון יכול למנוע מראש טעויות ו לחסוך לכם ממון רב, שיוכל להיות מושקע בעיצוב עצמו או, אם תחליטו, להשאר בתכנית החסכון.

שרותי תכנון ועיצוב פנים לבתים ומשרדים

מעוניינים לעצב את הבית או המשרד? השאירו פרטים ונתאם שיחה או פגישת ייעוץ ראשוני אצלי בסטודיו או אצלכם בסלון.

איילת שטיין - מעצבת פנים
איילת שטיין עיצוב פנים
דילוג לתוכן