עיצוב פנים וסגנון חיים

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

איך תורם עיצוב הפנים למימוש מאפייני סגנון החיים?

עיצוב פנים וסגנון חיים – תחום העיצוב נוגע כיום בכל תחום בחיינו ומהווה נדבך מרכזי בהגדרת סגנון החיים. עיצוב פנים הוא תחום שלא מפסיק להתפתח במהלך השנים ומסייע לנו להתגורר, לעבוד, לבלות, ליצור, ולמעשה לחיות את חיינו ולממש את סגנון חיינו בסביבה פנימית נוחה ונעימה יותר.

עיצוב פנים, בשונה מאדריכלות שבה מוקם המבנה ברמת המעטפת החיצונית וההנדסית, נכנס פנימה אל החלל ונוגע בפרטי המבנה הפנימי, לרבות מפתחים, ריצוף, חיפויים, אביזרים, ריהוט, פלטת צבעים, תאורה, אווירה ועוד. ביכולתו של עיצוב פנים "נכון", המותאם לצרכי הדיירים, למקסם את הפוטנציאל הטמון בחלל עבור המשתמשים בו, הן מבחינה פיזית וארגונומית והן מבחינה רגשית.

מה בין עיצוב פנים לסגנון החיים?

מהו סגנון חיים? צירוף מילים פופולארי זה היווה נושא למחקר לתזה** שערכתי לפני כעשור. לאחר שבחנתי 300 בתי אב באמצעות שאלון מפורט עליו ענה כל נשאל שלוש פעמים בהתייחס לתקופות שונות בחייו, הצלחתי, כך אני מקווה, לשפוך אור על תחום זה. ההגדרה המתומצתת שלי למושג סגנון חיים היא: "מכלול מאפייני אורח חיי האדם- לבושו, תרבותו, משפחתו, עיסוקיו, העדפותיו ותחומי העניין שלו" (גולדמן, 2000). כל אלה יכולים לבוא לידי ביטוי, ואף להתעצם, בחללי הפנים בהם מבלה האדם את חייו. לדוגמא, כאשר אדם נמצא 8 שעות ביום במשרד צפוף, בישיבה לא נוחה וללא תאורה מתאימה, תהיה לכך השפעה מכרעת על הביצועים המקצועיים שלו, על התמדתו במקום העבודה, על מצבו הבריאותי מבחינה פיזית ונפשית גם יחד ומכאן על איכות חייו הכללית. באופן דומה, לעיצובו של חדר השינה ישנה השפעה קריטית על איכות השינה של האדם המתגורר בו. כידוע, מי שלא ישן טוב, לוקה בתפקודו היומיומי, במצב רוחו ובבטיחותו. לעיצובו של החלל הפנימי קיימת השפעה מכרעת על התחושות שהוא מייצר, על איכות החיים המושגת בו וכל אלה משפיעים על התפקוד הכללי.

כיצד נתאים את עיצוב הפנים לסגנון החיים שלנו?

תחילה עלינו להגדיר מהו סגנון החיים הייחודי לנו, או מהו סגנון החיים אליו אנו שואפים. כאשר אנו רוצים לעצב את בית המגורים שלנו, האזור הכי פרטי בחיינו, נשאל את עצמנו בראש ובראשונה מהם התפקודים הרצויים בו. האם אנו אוהבים לארח? האם אנו מעוניינים לבשל? מה מספר הנפשות המתגוררות בבית ומה הצרכים שלהן? לכמה חדרי שרותים ורחצה אנו זקוקים (או רוצים)? האם אנו זקוקים לפתרונות אחסון מיוחדים? האם אנו רוצים להציג לראווה אוספים או ספרים? כמה גדול יהיה ארון הבגדים שלנו? אולי נרצה מקום שבו גם נוכל להתעמל? האם אנו זקוקים לאזור שקט ללימוד ועבודה? וכן הלאה. בשלב הבא נלך עם נטיות ליבנו אחר מרקמים, צבעים, תאורה וכל אותם פרטים שיכולים לתרום לאווירה הנוצרת במרחב.

כאשר נרצה לעצב את החלל העסקי עלינו לשאוף לנצל את העיצוב הפנימי שלו למימוש מלא של הפוטנציאל הטמון בחלל לטובת הצלחת העסק, בין הוא משרד, חנות, בית קפה, צימר או כל דבר אחר. מדובר כאן בניתוח עסקי הכולל את הגדרת הצרכים הספציפיים של העסק, של מפעיליו ולקוחותיו, מדע הארגונומיה וכן חוקים ותקנות התקפים לכל תחום ספציפי.

והחשוב מכל: התקציב

עיצוב פנים מוצלח לא חייב להיות יקר מידי ולחרוג מהיכולות הכספיות שלנו. מראה "יוקרתי" יכול להתקבל גם באמצעים צנועים, כפי שסגנון "פשוט" יכול להתקבל באמצעים יקרים. החוכמה היא להתאימו לעצמכם וליכולותיכם, למצוא פתרונות יצירתיים ולבחור נכון מבין המגוון הקיים בשוק, כל זאת בהתחשב בכך שאיכות הפריט אינה נפגמת מבחינת החוזק, הגמישות והעמידות הדרושים לנו. באופן זה ניתן לחסוך אלפי שקלים בחירת אריחים וכלים סניטריים, ארונות מטבח, משטחים, פריטי נגרות, חיפויים, תמונות, בדי ריפוד, גופי תאורה, אביזרי אמבטיה, ידיות ועוד.

לעיצוב פנים נכון אין נוסחא מתמטית, אך הוא הופך לכזה ברגע שהוא מתאים לסגנון החיים שלכם ויכול לספק את צרכיכם הפיזיים, המשפחתיים והרגשיים מבלי לרושש אתכם.

איילת שטיין, מעצבת פנים
**גולדמן, א. (2000) "זיהוי ואבחון שונות מעמדית ומרחבית של סגנונות החיים באמצעות מודל טווח הערכים: חקר מקרה בחיפה", אוניברסיטת חיפה.

דילוג לתוכן